NFK J.KOPA Sp.j.

Rąbień ul. Kościelna 7
95-070 Aleksandrów Łódzki
sprzedaż: 42 712 56 10
serwis: 42 712 56 33
fax: 42 712 66 11

INNOWACYJNE ROZWIĄZANIA W WÓZKACH WIDŁOWYCH

 Innowacyjne rozwiązania w nowych modelach wózków widłowych marki Nissan serii DX podnoszą nie tylko komfort pracy operatora, mają również istotny wpływ na jego bezpieczeństwo. Nowa seria wyposażona jest w nowoczesne jednostki napędowe, benzynowe/LPG typu K21 i K25 oraz wysokoprężny silnik QD32, stanowiące własne konstrukcje firmy Nissan.

 

Seria DX jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na nowoczesne i oszczędne wózki widłowe spełniające nawet najostrzejsze normy dotyczące emisji spalin oraz wychodzi naprzeciw oczekiwaniom w zakresie ergonomii i ekonomi w eksploatacji. Seria silników oznaczona literką K jest następcą modeli oznaczonych literą H jednostek napędowych. Zastosowane zmiany w sposób istotny wpływają na polepszenie własności trakcyjnych wózków widłowych, poprawiła się dynamika jazdy oraz ergonomia pracy operatora. Oszczędna w swym zakresie lecz zastosowana tam gdzie jest to konieczne, elektronika zdecydowanie korzystnie wpływa na charakterystyka pracy wózka widłowego.


Systemy sterowania silnikiem


Elektroniczny Zintegrowany System Sterowania (ECCS) stanowi skomputeryzowany system służący do monitoringu i sterowania silnikiem oraz osiągami wózka widłowego. Ten system kontroli pojazdu obejmuje trzy całkowicie nowe moduły sterowania: Elektroniczny moduł sterowania silnikiem (ECM), Moduł sterowania pojazdem (VCM) oraz panel kontrolny z wyświetlaczem LCD. Dane pomiędzy modułami przekazywane są poprzez sieć lokalną sterownika (CAN).

System zabezpieczenia układu przeniesienia napędu - Zapewnia ochronę silnika i napędu poprzez sterowanie prędkością silnika i korekcji ilości paliwa w przypadku wytworzenia się nadmiernych ilości ciepła. Wyświetlacz LCD pokazuje ostrzeżenie, mówiące operatorowi o usterce zaś układ VCM/ECM włącza albo system pełzania do początkowych obrotów biegu jałowego (Creep Home) albo kontrolę odcięcia dopływu paliwa (Fuel Cut Control).

System sterowania Creep Home - Dla zabezpieczenia przed przegrzaniem, system ogranicza obroty silnika. Jeśli temperatura płynu chłodzącego przekroczy 110 stopni, ECM uruchomi system sterowania Creep Home, który obniża obroty do poziomu 1600 obr/min, umożliwiając swobodne chłodzenie silnika.

System kontroli odcięcia dopływu paliwa - Jeżeli temperatura nadal wzrasta i osiągnie135oC, ECM uruchamia system Fuel Cut Control. ECM ograniczy przepływ paliwa do silnika do takiego stopnia, przy którym silnik osiąga maksymalnie obroty 1000 obr/min. Operator ma możliwość prowadzić pojazd powoli, do bezpiecznego obszaru, bez powodowania uszkodzeń w wewnętrznych elementach silnika.

Temperatura oleju - W przypadku gdy temperatura oleju przekładni wzrośnie do 115 stopni, VCM prześle ostrzeżenie do modułu ECM odnośnie uruchomienia systemu sterowania Creep Home co spowoduje obniżenie prędkości obrotowej silnika do poziomu 1600 obr/min.

Ciśnienie oleju - W przypadku gdy silnik pracuje z prędkością przekraczającą 400 obr/min a ciśnienie oleju spadnie poniżej 0,34 bara przez okres dłuższy niż 5 sekund, VCM prześle ostrzeżenie do modułu ECM, który obniży prędkość obrotową silnika do poziomu 1600 obr/min.


Systemy sterowania pojazdem


System VCM zbiera informacje z czujników wózka i przekazuje je siecią CAN, umożliwiając w ten sposób realizację funkcji danych i sterowania. VCM monitoruje i steruje szeregiem funkcji wózka widłowego, w tym wieloma nowymi elementami standardowymi serii DX, jak system blokady masztu, powrót do położenia neutralnego skrzyni biegów i wskaźników ostrzegania, brzęczyk zaciągnięcia hamulca ręcznego, oraz opcjonalne ostrzeganie o niskim poziomie paliwa LPG oraz system QGS dla silnika QD32. Seria DX Nissana posiada wiele funkcji jako standardowe wyposażenie we wszystkich modelach – celem ułatwienia operatorowi bezpiecznej eksploatacji wózka widłowego.

System kontroli stateczności - Konstrukcja systemu kontroli stateczności obejmuje bezobsługowy amortyzator gumowy montowany pomiędzy osią tylną a korpusem w celu poprawy stateczności poprzecznej w normalnych warunkach prowadzenia. Przy zakrętach, amortyzator ten kurczy się na osi tylnej aby pomóc utrzymać silną przyczepność pomiędzy pojazdem a nawierzchnią. Amortyzator pochłania też drgania gdy operator jedzie po nierównej powierzchni, tym samym pomagając w utrzymaniu statecznej jazdy.

System wyłączania mocy – reaguje wtedy gdy operator opuści siedzenie, a napęd jest włączony, po trzech sekundach aktywowany fotelem system wyłącza elektrozawory napędu, celem zminimalizowania ruchu wózka widłowego. Wyświetlanie pozycji neutralnej (N) na wyświetlaczu trwa do chwili, gdy operator przestawi dźwignię kierunku ruchu w pozycję (N). Gdy już to uczyni, może kontynuować prowadzenie wózka w wymaganym kierunku.

System blokady masztu - Aktywowany fotelem system automatycznie blokuje funkcję pochyłu masztu i podnoszenia wideł w czasie 3 sekund od opuszczenia fotela przez operatora. Wyświetlanie blokady masztu na wyświetlaczu trwa dotąd aż operator powróci na fotel. Gdy się już na nim usiądzie, następuje przywrócenie funkcji hydraulicznych.

Brzęczyk hamulca ręcznego - Gdy operator opuści siedzenie bez włączenia (zaciągnięcia) hamulca postojowego, włącza się brzęczyk ostrzegawczy. Gdy zapłon jest wyłączony, brzęczyk ostrzega operatora o nie zaciągnięciu dźwigni hamulca postojowego bez względu na to, czy operator siedzi w fotelu, czy nie.

Brzęczyk pasa bezpieczeństwa - Gdy operator uruchamia wózek widłowy, włączy się brzęczyk ostrzegawczy, jeśli pas bezpieczeństwa nie jest zapięty. Gdy operator opuszcza fotel przy włączonym silniku, brzęczyk sygnalizuje brak zapięcia pasa.

Nissan wprowadzając nową serię, wzbogaconą o elektronikę nic nie stracił na łatwości w obsłudze swoich modeli wózków widłowych, zastosowane rozwiązania stają się pomocne w eksploatacji i kontroli pracy sprzętu, informując operatora o sprzęcie w jego najistotniejszych obszarach.


PRAMAC UniCarriers
  wózki widłowe     wózki magazynowe     regały magazynowe